Schimbările climatice: o provocare ignorată până și în sălile de curs
Într-o lume în care efectele schimbărilor climatice devin din ce în ce mai evidente, școlile de medicină par să fi descoperit, în sfârșit, că sănătatea umană nu este imună la dezastrul ecologic. Șase universități din patru țări au decis să abordeze această problemă printr-un proiect ambițios, ClimateMED, menit să introducă în programa medicală un curriculum dedicat impactului schimbărilor climatice asupra sănătății. Dar oare nu este prea târziu pentru o astfel de inițiativă?
Curriculum nou, dar vechi întrebări
Proiectul, coordonat de Universitatea din Pécs și finanțat prin programul Erasmus+, promite să pregătească viitorii medici pentru provocările climatice ale secolului XXI. Printre realizările acestuia se numără un curs opțional de 14 săptămâni, ghiduri metodologice și materiale didactice pentru practicieni. Totuși, rămâne întrebarea: de ce a fost nevoie de aproape un sfert de secol pentru a recunoaște că schimbările climatice nu sunt doar o problemă de mediu, ci și una de sănătate publică?
Un pas mic pentru universități, un salt uriaș pentru birocrație
UMFST „George Emil Palade” din Târgu Mureș, alături de alte instituții din Ungaria, Irlanda și Serbia, a participat la acest proiect, subliniind importanța pregătirii viitorilor medici pentru a face față bolilor cauzate de criza climatică. Dar cât de eficient poate fi un curs opțional într-un sistem educațional care, de decenii, ignoră problemele reale ale societății? Este aceasta o soluție reală sau doar o altă bifă pe lista de „inițiative progresiste”?
Schimbările climatice, un subiect marginalizat
Inițiatorii proiectului susțin că medicina viitorului va fi dominată de probleme cauzate de schimbările climatice. Cu toate acestea, introducerea unui curs opțional pare mai degrabă o măsură simbolică decât o reformă reală. Într-un context în care sănătatea publică este deja sub presiune, iar sistemele medicale sunt copleșite, este greu de crezut că un astfel de proiect va avea un impact semnificativ fără o schimbare profundă a priorităților educaționale și politice.
Un viitor incert pentru sănătatea globală
Deși proiectul ClimateMED reprezintă un pas înainte, el scoate în evidență și lipsa de viziune a instituțiilor academice și politice. În loc să fie proactivi, aceștia reacționează târziu și insuficient la o criză care afectează deja milioane de oameni. Rămâne de văzut dacă acest curriculum va reuși să pregătească viitorii medici pentru provocările climatice sau dacă va rămâne doar o inițiativă bine intenționată, dar insuficientă.